Marka OZ powstała w 1971 roku. Pasja do felg aluminiowych i motorsportu sprawiła, że firma stała się w legendą w świecie motoryzacji. Zwycięstwa, które odnieśli w wyścigach z pomocą najbardziej kultowych nazwisk sportów motorowych, oraz nieustanne dążenie do sukcesu zapewniły OZ pozycję lidera branży.
OZ produkuje felgi aluminiowe na czołowe rynki motoryzacyjne, takie jak: wyścigi (F1, Rally, DTM, Indy ..), rynek wtórny, motocykle i felgi na fabryczne wyposażenie do najbardziej ekskluzywnych samochodów. OZ spełnia indywidualne wymagania prestiżowych producentów samochodów, takich jak Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, Lotus i McLaren, by wymienić tylko tych najważniejszych.
Te partnerstwa zaowocowały ekskluzywnymi projektami i niezwykle zaawansowanymi technologicznie kołami o doskonałej konstrukcji. W świecie wyścigów OZ jest synonimem wygrywania, a liczby mówią same za siebie.
OZ jest częścią Formuły 1 od 1985 roku, a WRC od 1988; i zgromadził ponad 150 zwycięskich tytułów. Dziś OZ to marka najczęściej spotykana w samochodach wyścigowych.
Najważniejsze wydarzenia w historii O-Z Racing:
1971. Firma została założona na stacji benzynowej w Rossano Veneto (niedaleko Wenecji) przez Silvano Oselladore & Pietro Zen.
Pierwsze obręcze ze stopów lekkich zostały wykonane w tym roku rzemieślniczo i zamontowane na Mini Cooperze, który stawał w szranki i często wygrywał wyścigi dnia.
W 1972 roku OZ debiutuje w świecie motocykli z pierwszymi kołami motocyklowymi OZ.
W 1975 roku OZ pojawia się w niektórych lokalnych wyścigach, wyposażając kilka prestiżowych prywatnych drużyn i uzyskując pierwsze skromne zwycięstwa.
1978. OZ S.p.A. została oficjalnie założona z kapitałem zakładowym w wysokości 210 milionów lirów, dzięki oficjalnemu wejściu Isnardo Carta.
1984. Powołano OZ Racing Division, kierowany przez Claudio Bernoniego, obecnego Dyrektora Zarządzającego OZ S.p.A. i rozpoczęto produkcję kół do wyścigów Formuły 1. Pierwszym jednomiejscowym samochodem wyposażonym w koła była Patrese i Cheever F1 Alfa Romeo Euroracing, z dwuczęściowymi kołami z magnezu i aluminium.
1987. OZ ustanawia nagrodę „Racing Wheels” w celu zidentyfikowania wschodzących talentów w wyścigach samochodowych. Nagrodą tą zostali uhonorowani Gordon Murray (1988), Carlos Sainz (1990), Michael Schumacher (1991), Jacques Villeneuve (1994) i Frank Williams (1996).
1989. Utworzono partnera stowarzyszonego OZ Japan.
1990. Carlos Sainz wygrał Driver's World Rally w Toyocie Celica 4WD, wyposażonej w koła OZ. W tym roku powstaje też zespół OZ Aprilia: innowacyjny zespół wyścigowy, który w latach 90. brał udział w światowym moto 250GP z przełomową Aprilia, na której jeździł Marcellino Lucchi.
1993. Powstaje partner stowarzyszony OZ Germany. OZ z Alainem Prostem-Williamsem - wygrał swoje pierwsze mistrzostwa F1
1994. OZ założyło własne Centrum Stylów: OZ Design Lab.
1996. OZ z Damonem Hilla Williamsem zdobyli swoje drugie mistrzostwo w F1 1996.
1997. Zwycięstwa w Mistrzostwach Carting, Indianapolis 500 Miles i Indy Racing League zostały dodane do kolekcji medali OZ.
1998. OZ uzyskał Certyfikat ISO 9001, wydany przez niemiecki zarząd KBA; pierwsza włoska firma z tym certyfikatem w całym cyklu produkcyjnym.
1999. Rozpoczęto współpracę z Aprilia i opracowano projekt kutych aluminiowych kół motocyklowych, który został zastosowany w RSV One Thousand R.
2000. OZ wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata z Peugeot 206 WRC.
2001. Nowe zwycięstwo z Peugeot Total Team (mistrzostwa konstruktorów) i Subaru World Rally Team (mistrzostwa kierowców) z Richardem Burnsem. Zwycięstwa także w mistrzostwach F3000, Indy 500 i Le Mans 24 h.,W 2001 r. OZ powrócił również do sektora motocyklowego dzięki nowym kutym felgom aluminiowym na rynek wtórny.
2002. Rozpoczęto współpracę z Franco Sbarro i Espera Sbarro, renomowaną francuską szkołą projektową specjalizującą się w projektowaniu prototypów. OZ przyjął zasady Lean Organisation.
2004. Do kolekcji After Market zostaje wprowadzony legendarny już Superturismo, który odniósł niezliczone zwycięstwa w sportach motorowych. Nowoczesny klasyk, Supertutismo jest dostępny w wykończeniu „GT” i „WRC” w kolorze białym w uznaniu dla kierowców WRC 2004 i zwycięzców mistrzostw producentów Citroena Xsara.
2005. Każdy rok stawia nowe wyzwania zespołowi OZ, który wzmacnia swój status czołowych producentów, zajmując czołowe miejsca na podium w Le Mans dzięki Audi R8; mistrzostwa kierowców i konstruktorów F1 z Renault F1 i Alonso oraz mistrzostwa świata kierowców i konstruktorów samochodów rajdowych z udziałem Citroena.
Na 2006 rok przypada 35 rocznica powstania marki. OZ otworzył Muzeum Koła OZ w swojej siedzibie w S.Martino di Lupari. Rok 2006 był również niezwykłym rokiem dla działu wyścigów OZ:
- Alonso i Renault wygrywają mistrzostwa świata konstruktorów i kierowców FIA F1
- Loeb wygrywa mistrzostwa kierowców rajdowych z 112 punktami - BP Ford WRT zdobywa mistrzostwo konstruktorów rajdowych
- Audi R10 prowadzi w wyścigu Le Mans
- Sukces w najważniejszym wyścigu samochodowym w USA: Indianapolis'500
- Lista obejmuje również Maserati MC12 w mistrzostwach FIA GT1 i Mitsubishi w rajdzie Dakar.
W 2006 r. Powrócił również klasyczny projekt Superleggera, przemianowany na Ultraleggera, dzięki dalszej redukcji wagi.
2007. W uznaniu uznania dla kół Antares, Superleggera i Michelangelo II, OZ zdobył kolejną nagrodę za wzornictwo na Essen Motorshow, kiedy magazyn AutoBild ogłosił felgę Botticelli III „najlepszym kołem roku”. W międzyczasie OZ wprowadzał na rynek nową linię produktów high-tech, zwaną HLT: High Light Technology. OZ osiąga niesamowity rekord 100 mistrzostw. Audi wygrywa jeden-dwa-trzy w Le Mans na kołach OZ Racing. Włoska firma zajmująca się kołami jest partnerem technicznym niemieckiej drużyny z dziewięcioma zwycięstwami łącznie.
2011. OZ świętuje „40-lecie marki” i wspaniały sezon wyścigowy.
Najważniejsze podium w 2011 roku:
- Formuła 1 (konstruktorzy i tytuł kierowcy z Red Bullem i Sebastianem Vettelem)
- konstruktorzy WRC i tytuł kierowcy z Citroen Total World Really Team i Sébastien Loeb)
- 24 Le Mans z Audi Sport
- Tytuł DTM z Audi Sport
- Tytuł GT1 z zespołem HEXIS AMR R
Sezon 2012 to początek współpracy z Ferrari. OZ opracowuje i produkuje koła do samochodów jednomiejscowych Fernando Alonso i Felipe Massy.
W Formule 1 OZ zdobywa trzeci z rzędu tytuł mistrza świata w Red Bull Racing po niezwykłych zwycięstwach w 2010 i 2011 roku. Ponadto trzej najlepsi kierowcy (Sebastian Vettel, Fernando Alonso i Kimi Raikkonen) ścigają się na kołach OZ.
W WRC OZ świętuje osiem mistrzostw konstruktorów z zespołem Citroen Total World Rally i dziewiąte mistrzostwa kierowców z Sebastienem Loebem.
Rok 2012 oznaczał także 11. zwycięstwo OZ z Audi Sport w 80. edycji 24-godzinnego Le Mans.
Indy Car: pełne podium OZ na Indianapolis 500 Mile Race. Kierowcy zajmujący 1., 2. i 3. miejsce wygrywają na kołach OZ.
2013. Współpraca między OZ i Volkswagen Motorsport rozpoczyna się z wielkim hukiem: Sebastien Ogier i VW wygrywają światowe WRC w swoim debiucie. Czwarte zapierające dech w piersiach zwycięstwo Sebastiana Vettela w jednomiejscowym samochodzie Red Bull wyposażonym w felgi OZ.
2014. OZ obchodzi 30-lecie w świecie wyścigów.
2015. OZ odnawia współpracę z Team Ferrari na kolejne 5 lat. Dwie znakomite włoskie marki będą współpracować przez cały 2019 rok
W 2016 roku firma obchodziła 45-lecie swojego powstania. Na cześć wydarzenia OZ wprowadził współczesną reinterpretację pierwszego koła OZ - numer jeden - wyprodukowanego w 1971 roku.
W 2017 roku OZ odnowił swój certyfikat IATF 16949 na produkcję kutych kół, podstawowy wymóg dla dostawców czołowych producentów samochodów, którzy od wielu lat wybierają OZ do produkcji najbardziej prestiżowych super-samochodów.
2018. OZ osiąga historyczne wyniki, po raz trzeci z rzędu, wygrywając wszystkie trzy mistrzostwa świata w wyścigach motocyklowych Grand Prix: MotoGP, Moto2 i Moto3.
2019. OZ Japan, japoński oddział sprzedaży obchodzi 30-lecie istnienia.